Facebook

Viktig information

Check-in
När ska jag ta mig till check-in?

Fordon måste vara på plats för att köra ombord 90 minuter före beräknad avgång.
Check-in stängs:

  • 15 minuter före avresan för resande utan bil.
  • 30 minuter före avresan för resande med bil.

Vika handlingar behövs vid check-in?

Alla passagerare bör ha ett giltigt nationellt ID-kort eller pass. Mer information hos Polska Gränsbevakningen i Warszawa på nummer +48 (0) 22 602 93 25.

Hur kan barn, som inte har några identitetshandlingar passera gränsen?

Barn utan identitetshandlingar kan inte passera gränsen – de måste ha ett giltigt nationellt ID-kort eller pass. Mer information hos Polska Gränsbevakningen i Warszawa på nummer +48 (0) 22 602 93 25.

Vad är det för tullbestämmelser som gäller transport av livsmedel, alkohol och cigaretter?

I Europeiska unionen finns det olika bestämmelser för transport av varor för personligt och kommersiellt bruk. En vuxen person får tullfritt ta ta in:

Tobak
  • 800 cigaretter från/till Polen/Sverige
  • 400 cigariller
  • 200 cigarrer
  • 1 kg snustobak eller tobak
Alkohol
  • 10 liter alkohol med en procenthalt högre än 22%
  • 20 liter alkohol med en procenthalt mellan15-22%
  • 90 liter vin (men inte mer än 60 liter mousserande vin)
  • 110 liter öl

Mer information finns på Tullverkets hemsida.

Hur får barn resa?

Barn som är under 16 år kan resa endast under tillsyn av vuxen. I andra fall krävs skriftligt samtycke av förälder/vårdnadshavare för att den minderåriga ska kunna resa ensam. Skriftligt medgivande ska innehålla följande uppgifter: barnets personuppgifter och adressinformation, föräldrars/vårdnadshavarespersonuppgifter och adressinformation, som skickar barnet på resan samt föräldrars/vårdnadshavarespersonuppgifter och adressinformation som tar emot barnet vid resans slut. Av säkerhetsskäl måste barn som inte fyllt 16 år ha en egen hytt. Unity Lines anställda ansvarar inte för barn lämnade utan uppsikt av vuxen. En vuxen som reser med ett barn under 13 år måste köpa en hel hytt på grund av säkerhetsskäl. Varje barn måste ha ett giltigt pass eller ett nationellt ID-kort.

Vad händer om jag är sen till incheckningen?

Färjan avgår enligt planerad tidtabell. Incheckning avslutas 30 minuter innan avresa för passagerare med bilar och 15 min för passagerare utan bilar. Vi inväntar inte sena kunder och biljetten anses som ogiltig om du inte hinner med färjan.

Hitta till terminalen
Hur tar man sig till terminalen?

En karta över hur du tar dig till terminalen finns på vår hemsida. Hitta till terminalen

Vilka tider har terminalen öppet?

Terminalen i Świnoujście är öppen mellan 6.00-24.00.
Kassorna i Świnoujście och Ystad har öppet enligt följande

Dagsturer:

Terminalen i Świnoujście –7.00-12.45
Terminalen i Ystad –Mon-Fri: 08.00-22.15; Sat-Sun: 11.30-13.15

Kvällsturer:

Terminalen i Świnoujście – 16.00-22.45
Terminalen i Ystad – Mon-Fri: 08.00-22.15; Sat-Sun: 19.30-22.15

Finns det någon parkering i närheten av terminalen?

Vid terminalen i Świnoujście finns både bevakad och obevakad parkering, i Ystad finns obevakad parkering.

Finns rullstolar tillgängliga på terminalen och färjan? Är de tillgängliga för passagerarna under resan?

Det finns en rullstol tillgänglig för kunder vid behov. Boka rullstol på telefonnummer 0411-55 69 00

Info för gående resenärer till Swinoujscie
Vad måste jag tänka på för att komma till/från Świnoujścies centrum med gående?

För gående som ska till eller kommer från Swinoujscies centrum transporteras över med en lokalfärja till andra sidan floden ( ca 500 m från terminalen ). Överfarten är gratis och beräknas avgå var 30:e minut och tar ca 7 – 10 minuter. Taxi finns vid färjans anläggningsplatser.

Info för resenärer med bil till Swinoujscie
Vad måste jag tänka på för att komma till/från Swinoujscie centrum med bil?

Tunneln under floden Swina som förbinder öarna Uznam och Wolin är officiellt öppen för biltrafik för er som ska till eller kommer från Swinoujscies centrum.

Transport av fordon och djur
Kan jag åka ombord med en bil som har en gasinstallation?

Bilar kan ha en inbyggd gasinstallation. Det är inte tillåtet att transportera bränsle i dunkar och andra behållare med bensin eller gas (propan-butan).

Jag har en överdimensionerad bil, kan jag göra en bokning?

Om din bil överstiger till 12 meter i längd och 3,5 ton i totalvikt så bör du boka resan på fraktavdelningen på telefonnummer: 0411-55 69 85

Kan jag resa med en katt eller hund?

Det är tillåtet att resa med djur. Passagerare som har husdjur (även i burar, korgar) är skyldiga att köpa en särskild hytt, avsedd för passagerare med djur, till sitt och djurets förfogande. Dessutom är kunden ansvarig för att hålla hytten ren. Vid fullbokning av sådana hytter, måste ett annat datum för resa med djur väljas. Antal hytter anpassade för transport av djur är begränsade. I de allmänna utrymmena, måste en passagerare som reser med en hund, hålla hunden i koppel och ha munkorg på den. Passagerare är själva skyldiga att sätta sig in i veterinära bestämmelser i det land de reser till, samt sköta all dokumentation som krävs för att resa med ett husdjur.

Vad är skillnaden mellan en hytt avsedd för djur från andra hytter?

Standarden skiljer sig inte förutom att det inte finns heltäckningsmatta på golvet i en hytt anpassad för djur. Hytten ligger vanligtvis nära ett öppet däck och det finns en utdragsplats att ligga på för husdjuret.

Frågor och svar vid resa med färja (Unity Line)
Är det möjligt att växla pengar på terminalen (Polen/Sverige)?

På terminalen i Świnoujście och i Ystad är ingen valutaväxling möjlig. I Świnoujście går det att växla pengar på närliggande incheckning för bilar.

Finns det begränsningar för bagagets storlek och vikt?

Det finns inga begränsningar för vikt och storlek på bagage.

Är det möjligt att förvara sitt bagage på färjan under resan?

Det finns gratis bagageförvaring ombord.

Kommer jag att vara ensam i hytten om jag bara bokar en plats? (Gäller ej paketresor)

Bokning och köp av en plats garanterar inte att du är själv i hytten. Om du vill ha hytten för dig själv, så måste du boka och betala hela för hytten.

Varför kan jag inte köpa bara plats i hytten, utan måste betala för hela, om jag reser med ett litet barn?

En vuxen som reser med ett barn under 13 år är skyldig att köpa en hel hytt, med anledning av säkerhet och resekomfort.

Varför behöver jag betala för en särskild hytt när jag reser med ett husdjur?

Hytter som är lämpliga för att resa med husdjur har nära till öppet däck och är utrustade med en sandlåda.

Vilken adress ska jag skriva in i mitt navigeringssystem om jag vill söka upp terminalen?
  • Terminalen i Świnoujście GPS-position: N53°54'3"E14°15'33"
  • Terminalen i Ystad GPS-position: N55°25'32"E13°49'48"
Hur många kilometer är det mellan Świnoujście och Ystad?

Det är 92 nautiska mil eller 170,384 kilometer från Świnoujście till Ystad.

Är allt på färjan öppet och tillgängligt från det att man går ombord eller först efter färjans avgång?
Butikens öppettider på Polonia:
  • Rutt Świnoujście-Ystad: 14.30-20.00 (försäljning av alkohol och cigaretter endast mellan 14.30-19.00)
  • Rutt Ystad-Świnoujście: 22.30 - 00.30 och 06.00 - 07.00 (försäljning av alkohol och cigaretter endast mellan 23.30 - 00.30 och 06.00 - 07.00).
Öppettider för servering på Polonia:
  • Royal Restaurant (öppet: 5.30-07.00, 12:00-19:30, 21.00-24.00)
  • Steak House (öppet: 12.00-20.00, 21.30-24.00)
  • Polonia Bar (öppet: 13.00-18:00, 23:00-04:00)
  • One Way Truckers Club (öppet: 5.15-06.00, 12.30-14.30, 18.00-19.00, 21.30-23.30)
  • Café (öppet: 5.30-07.00, 11.00-19.30, 21.00-24.00)
Butikernas öppettider på Skania:
  • Rutt Swinoujscie-Ystad: 22.00-00.30 och 6.00-7.00 (försäljning av alkohol och cigaretter endast till klockan 6.30)
  • Rutt Ystad-Świnoujście: 15.00-20.00*

*Cosmetics Shop har stängt 17.15-18.00

Öppettider för servering på Skania:
  • Á la carte-restaurangen Bon Appétit med 56 platser, öppet: 5.30-07.00, 11.30-20.00, 21.30-24.00
  • Café med 128 sittplatser, öppet: 5.30-07.00, 11.30-19.30 (under lågsäsong är det stängt 15.00-17.00), 21.30-24.00
  • One Way Truckers Club med 72 platser, öppet: 5.30-06.30, 12.30-14.30, 18.00-19.30, 21.30-24.00
  • Skania Snack Bar med 115 sittplatser, öppet: 12.30-19.30 (högsäsong),13.00-17.00 (lågsäsong), 22.30-02.00
  • Disco Bar med 130 platser, öppet: 14.30-19.00 (högsäsong), 21:30-02:00 (fredag-lördagtill04.00)
  • Cocktail Bar med 146 sittplatser, öppet: 5.30-07.00, 11.00-20.00, 21.00-00.00
Vad ska jag göra om det inte finns några tillgängliga hytter på färjan jag reser med? Vart ska jag ta vägen? (Gäller ej paketresor)

Välkommen att besöka våra restauranger och butiker under resan. På m/s Polonia och m/s Skania finns det vilstolar som är gratis.

Hur långt är tågstationen från terminalen (Polen/Sverige)?

Både i Ystad och i Świnoujście, ligger järnvägsstationen ca 600 meter från färjeterminalen.

Finns det wi-fi på färjorna? Eller en plats där man kan betala för att använda?

Tyvärr, på våra färjor finns inte tillgång till internet.

Räknas ett kreditkort där det finns ett foto på mig på eller ett körkort som resehandling?

Det är bara nationellt ID-kort eller pass som räknas som resehandling. Glöm inte att uppvisa ditt nationellt ID-kort eller pass när du checkar in i Ystad och Świnoujście.

Får jag köra ombord på färjan om min bil har dubbdäck?

Nej, man får inte köra ombord med dubbdäck.

Vad händer om jag inte har registreringsbeviset vid incheckning? Kommer jag att få åka med?

Fordonets förare är skyldig att visa registreringsbeviset på bilen denne färdas med.

Min bil har gått sönder, kan någon bogsera min bil ombord?

På våra färjor släpps endast fordon i full drift ombord.

Kan jag bogsera en annan bil ombord?

På våra färjor släpps endast fordon i full drift ombord.

Kan jag stanna i bilen under resan?

Alla passagerare är skyldiga att lämna bildäcket under resans gång.

Hur lång tid tar resan?

Resan tar cirka 7,5 timme med färjorna Polonia och Skania från Świnoujście till Ystad och v v. Tiden kan variera på grund av väder förhållandena eller andra anledningar som är utanför vår kontroll.

Kan jag betala med kort på växlingskontoret ombord och få ut kontanter?

Man kan bara betala med kontanter på växlingskontoret ombord på våra färjor.

Kan jag lämna min hund i bilen under resan?

Alla passagerare och djur är skyldiga att lämna bildäcket under resans gång.

Jag har förlorat min ID-handling, men har fått ett personbevis, kan jag använda det som resehandling?

De enda resehandlingar som tillåter dig att passera gränsen är ett nationellt ID-kort eller pass.

Är det möjligt att få ett ut drag på alla mina resor med färjorna från de gångna åren?

Vi utfärdar inte bokningsbekräftelser eller dubbletter av biljetter för gamla resor. Som en bekräftelse anses en kontantfaktura eller ett kvitto för köpet. En kontantfaktura kan utfärdas senast den 15:e dagen i månaden, efter den månad då tjänsten utförts.

Information för förare
Trafikregler
  • Halvljus ska vara på dagtid
  • Alla passagerare måste ha bilbältet fastspänt
  • Maximal promillehalt är 0.02 procent
Hastighetsbegränsningar
  • Stadsområde - 50 km/t
  • Landsbygd - 90 km/t
  • Större vägar - 110 km/t
  • Motorvägar - 130 km/t