1. Välj typ av transport 2. Välj resmål > 3. Sök paket
Budapest
Swinoujscie
Gdansk
Szczecin
Gdynia
Trzesacz
Kolobrzeg
Ustka
Krakow
Vilnius
Miedzyzdroje
Warszawa
Prag
Wiselka
Sopot
Zakopane
Budapest
Swinoujscie
Gdansk
Szczecin
Gdynia
Trzesacz
Kolobrzeg
Ustka
Krakow
Vilnius
Miedzyzdroje
Warszawa
Prag
Wiselka
Sopot
Zakopane
Sök resa
Hem » Bussresor » Bra att veta inför din bussresa
« Tilbaka Skriv ut Dela på Facebook

Bra att veta inför din bussresa

Bra att veta inför din bussresa

 

Hotell på resan

Hotellet är en viktig del av din resa. Våra hotell är noga utvalda för att du ska få bästa möjliga standard till bästa möjliga pris. Vi anger i varje hotellbeskrivning den internationella och officiella klassificeringen (*) och därefter vår egen bedömning (ö). Vår bedömning är en subjektiv klassificering och grundar sig på hotellets standard, läge och servicenivå. Vi har dessutom tagit hänsyn till hotellets gästfrihet, mat och atmosfär. Vår bedömning är gjord i förhållande till övriga hotell på resmålet.
Vår bedömning:

PPPPP Lyxklass
PPPP Förstaklass
PPP God mellanklass
PP Mellanklass
P Enkelt alternativ

Ibland förekommer ett + efter bedömningen. Det är en förstärkning av betyget inom kategorin.

Boende

Ibland varierar rumsstandarden inom samma hotell. Eventuella anmärkningar på detaljer i inkvarteringen ska framföras direkt till reseledaren så att rättelse kan ske under resans gång. Regler och bestämmelser varierar från land till land. Myndigheter utfärdar ibland stränga bestämmelser för att spara energi och därmed miljön, så att värme/ luftkonditionering endast får användas under vissa månader eller under ett visst antal timmar per dygn. Detta förekommer främst i länderna kring Medelhavet samt i Alperna. Det kan inträffa att hotellen hyr ut fler rum än de har, så kallad överbokning. Ölvemarks Holiday har kontrakt med hotellen och det är dessa som bryts. Vi gör då allt för att ordna ett likvärdigt eller bättre hotell. Vi försöker då alltid att meddela berörda resenärer i förväg. Det kan undantagsvis förekomma att övernattningshotellen ändras till likvärdiga alternativ, eventuellt på annan ort i närheten och att detta meddelas

In- och utcheckningstider

Enligt internationellt vedertagna hotellregler checkar man in på eftermiddagen och ut på förmiddagen. I samband med s.k. direktresor är det därför inte säkert att man kan disponera sitt hotellrum under hela vistelsen. Oftast erbjuder hotellet något bagagerum eller liknande där bagage kan förvaras före incheckning och efter utcheckning.

Dubbelrum

Vår grundstandard på resan är inkvartering i dubbelrum med dusch/bad och wc. I vissa länder kan dubbelrum med "grand lit" förekomma, vilket innebär att två personer erhåller en extra bred säng med gemensamma sängkläder.

Flerbäddsrum

Tre- och fyrbäddsrum ordnas på de resmål där det är möjligt, oftast genom att ett dubbelrum utrustas med extrabäddar. Ibland kan ihopfällbara sängar eller bäddsoffor användas. Priset reduceras inte såvida det inte gäller utnyttjande av våra barnrabatter. Om tre vuxna väljer att dela ett rum kan det bli trångt. Fördelen är att man sparar in kostnaden för ett enkelrumstillägg.

Enkelrum

På de flesta hotell finns ett begränsat antal enkelrum reserverade. För dessa rum utgår ett enkelrumstillägg, se under respektive resmål. Trots tillägget håller enkelrummen ibland en något lägre standard än dubbelrummen. Tillägget bör därför ses som en avgift för att ensam få disponera ett rum.

Privata utgifter

Som resenär är man skyldig att före avresan betala sina privata hotellutgifter såsom exempelvis telefon, drycker, minibar, betal-TV, videofilm samt hyra av deponeringsfack i hotellrum eller reception. Eventuell efterdebitering från hotellen bekostas av resenären.

Önskemål

Som resenär kan man ibland ha speciella önskemål, t.ex. att få bo nära en bekant eller på en viss våning. Vi tar vid bokningstillfället emot diverse önskemål och tillgodoser dem om möjlighet finns. Tyvärr kan vi inte lämna några garantier eftersom de berörda hotellen även har andra gäster att ta hänsyn till. Önskemål som det känns rimligt att alla resenärer har, t.ex. ett extra stort rum eller en extra vacker utsikt, tas inte emot.

Populära avgångar

En del avgångar är mer populära än andra och då kan det förekomma att vi har mer än en buss till samma destination. Andra hotellalternativ med likvärdigt läge och samma standard kan då användas. Kontrollera därför noga vilket huvudhotell som finns angivet på din biljett.

Astma och allergiker

Vi framför önskemål till hotellet om detta uppges vid bokningstillfället, men kan aldrig lämna några garantier då många hotell i Europa ej uppfyller de krav vi har i Sverige. Vissa hotell har t. ex. bara rum med heltäckningsmatta.

Praktisk information

Pass

Till samtliga våra resmål erfordras giltigt pass. Ha passet tillgängligt i handbagaget.

Visum

Visum behövs inte för svenska medborgare på någon av våraresor. Däremot kan det krävas visum i vissa länder för icke svenska medborgare, som själva ansvarar för att detta kontrolleras och efterlevs. Hör med det berörda landets konsulat eller ambassad.

Vaccination

För närvarande krävs det inte någon obligatorisk vaccination till något av våra resmål.

Deltagarlistor

Reseledaren delar ut deltagarlistor på bussen. Av sekretesskäl kan vi ej lämna ut våra resenärers adresser, men det går ju bra att utbyta dessa under resan.

Utflykter

Vårt fantastiska utflyktsprogram ger dig stora valmöjligheter. Det kan dock hända mycket utanför vår kontroll från katalogens tryckning fram till din avresa. Vi reserverar oss därför för eventuella ändringar i programmet. Utflykterna kan betalas kontant i SEK eller med kort. (Endast Visa, Mastercard och Eurocard).

Alla utflykter

Boka och betala Alla Utflykter i samband med bokningen av din resa eller senast två veckor före avresa. Det ger dig ett bättre pris samt skyddar mot eventuella prishöjningar. Om det vid något enstaka tillfälle skulle ske någon ändring i programmet ersätter vi alltid med liknande arrangemang.

Färjeöverfarter m.m.

Under respektive resmål finner du uppgifter om vilka färjeöverfarter som används under din resa. Ibland kan det dock hända att vi p.g.a. oförutsedda händelser som t.ex. tidtabellsändringar, trasiga färjor eller överbokning från rederiernas sida får åka en annan färjeförbindelse.

Värdesaker

Använd deponeringsfack för pengar och värdesaker och låt dem aldrig ligga framme väl synliga på rummet. Polenresor tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld. Har du tecknat en separat reseförsäkring slipper du självrisken.

Förseningar

Vid olyckliga omständigheter kan förseningar uppstå, både när det gäller buss- och flygresor. I händelse av förseningar ersätts du inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag, inte heller för missade anslutningar som inte ingår i paketresan, taxiresor, hotellkostnader eller liknande. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal om du har bokat egna anslutningsarrangemang. Tänk på att alltid ha en heltäckande reseförsäkring.

Uppvaktningar

Vi förmedlar gärna uppvaktningar! Uppvaktning med mousserande vin och choklad kostar 250 kr. Uppgifterna måste vara oss tillhanda senast en vecka före avresan. Kostnaden för uppvaktningen betalas mot faktura eller direkt till oss.

Måltider

Halvpension innebär i regel frukost samt middag. Frukost innebär om inte annat anges s.k. kontinental frukost, bestående av kaffe/te, smör, bröd och marmelad. Vi försöker erbjuda en mer rejäl frukost än så och därför serverar de allra flesta av våra hotell förstärkt frukost, med extra pålägg eller t.o.m. frukostbuffé. Vid halvpension ingår ej måltidsdryck, den betalas direkt på plats. Det finns alltid alkoholfria alternativ för dem som så önskar.

Önskemål om specialmat

Den som av medicinska eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie som ingår i resans pris meddelar detta vid bokningstillfället samt under den första dagen till reseledaren som försöker ordna alternativ mat. Vi hoppas på förståelse för att det ibland kan vara svårt att tillgodose alla önskemål, dels därför att hotell och restauranger utomlands inte serverar lika varierad dietkost som i Sverige, dels därför att våra förmånliga gruppriser baseras på att samtliga resenärer serveras samma meny. Ölvemarks Holiday kan inte garantera att den önskade specialkosten kommer att serveras under resan. Glutenintoleranta rekommenderas att ta med glutenfritt bröd under resan.

Resenärer med funktionshinder

Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Eventuellt funktionshinder ska meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa. Bussresor kan ofta vara svåra för funktionshindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade för resenärer med funktionshinder. Vi rekommenderar alltid resenärer med funktionsnedsättningar av olika slag som inte klarar sig själva att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom våra reseledare måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt någon enskild resenär.

Jourtelefon

När kontoret har stängt under helgen kan du i brådskande ärenden, t.ex. om du måste avboka din resa, nå oss på följande telefonnummer: 0708-89 82 90.

Lågsäsong

Om du väljer att resa under lågsäsong är i regel resmålen betydligt lugnare än under högsäsong och det kan inträffa att vissa restauranger eller andra butiker inte är öppna. Swimmingpool utomhus är öppen under säsong, vilken beror på vädret.

Kvarglömda saker

Polenresor tar inget ansvar för att kvarglömda saker återfinns, men vi hjälper dig gärna att efterlysa det du glömt mot en expeditionsavgift på 300 kr plus eventuella portokostnader. Avgiften tas ut även om den efterlysta saken inte återfinns. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till Ölvemarks Holidays kontor på telefon 040-668 05 00. Upphittade saker förvaras på kontoret i två månader, varefter de skänks till välgörande ändamål.

Garantipaket

Resegaranti

Maxli Travel Group AB, har ställt erforderlig ekonomisk resegaranti till Kammarkollegiets förfogande. Det borgar för att verksamheten håller hög kvalitet och att vi arbetar i enlighet med god etik. Du reser alltid tryggt med oss.

Kvalitetskontroll

I slutet av varje resa delar vår reseledare ut ett formulär där du har möjlighet att tycka till om din resa. Dina synpunkter gör det möjligt för oss att upptäcka eventuella brister och åtgärda dessa eller att få en bekräftelse på allt som fungerar bra.

Utflyktsgaranti

Våra noga utvalda utflykter ger dig upplevelser och intryck utöver det vanliga. Utflykterna utformar vi i samarbete med våra reseledare för att du ska få se och uppleva de bästa godbitarna på varje resmål. Vi strävar alltid efter att genomföra de utflykter och arrangemang som presenteras i katalogen. Någon enstaka gång kan undantag tyvärr förekomma, men då försöker vi alltid hitta andra alternativ.

Valuta- och bränslegaranti

Om du betalar hela din resa inom 10 dagar från bokningstillfället träder valuta- och bränslegarantin in automatiskt, vilket betyder att priset inte kan ändras vid eventuella valutaförändringar. Du behöver heller inte betala eventuellt bränsletillägg. Du kan därför vara säker på att det pris du betalar ej påverkas av internationella oroligheter eller stigande oljepriser.

Under resan

När startar din bussresa?

Våra bussresor som utgår på morgonen har följande, ungefärliga hålltider i Malmö:

Anslutningshotellen i Malmö 07.20
Öresundsterminalen/Toftanäs 08.10

Våra bussar

Som bussresearrangör är vi måna om att bara använda moderna helturistbussar på våra resor.
Det innebär att bussarna alltid är utrustade med luftkonditionering, toalett, radio och video/DVD
Vi på Polenresor har alltid tyckt att bekvämlighet är viktigt under en bussresa. De sköna stolarna är oftast ställbara både åt sidan och bakåt. Du kan i lugn och ro njuta av utsikten från stora panoramafönster. Du åker bekvämt och säkert med en av våra bussar. Beroende på gruppens storlek använder vi bussar som tar 33 - 78 resenärer. För vår anslutningstrafik inom Sverige kan dock bussar av annan typ förekomma.
Bussarnas luftkonditioneringar som är anpassade till vårt nordliga klimat kan vid högre utomhustemperaturer bilda kondens och i extrema fall slås ut. Tekniska fel åtgärdar vi naturligtvis snarast möjligt men vi reserverar oss för att t ex luftkonditioneringarna tillfälligt kan vara ur funktion och om så är fallet utgår ingen ersättning.

Guiden & chauffören - ett unikt team

Med på våra bussresor finns alltid en serviceinriktad guide och en duktig chaufför som verkligen kan det här med bussresor. De bildar ett unikt team som vi är mycket stolta över. Våra guider kan sin sak och delar med glädje med sig av sina kunskaper när de berättar längs resvägen och ordnar allt till det bästa. De ger alltid bästa service och tipsar gärna om allt från shopping till intressanta museer.

Färjeöverfarter

Under varje resa under "allmänt" hittar du uppgifter om vilka färjelinjer som används på din resa. Ibland kan det t ex hända att vi istället för att åka linjen mellan Gedser - Rostock (2 tim) åker via Rödby - Puttgarden (45 min). Anledningen till detta kan vara tidtabellsändringar, färjor på varv, oväder eller liknande.

Raster

På alla våra bussresor gör vi pauser med jämna mellanrum. Beroende på resans och dagsetappens längd gör vi normalt uppehåll efter ca 2 - 3 timmars färd. På direktbussresorna stannar vi ungefär var 4 : e timme. Vi stannar för lunchuppehåll under resdagarna då din guide oftast erbjuder något arrangemang. Ibland finns möjlighet att äta lunch under färjeöverfarten.

Rotation i bussen

På våra bussresor tillämpar vi ett rotationssystem vilket innebär att alla resenärer byter plats varje dag. Beroende på reslängd roterar man 3 -6 rader medsols varje dag. Tänk på att om ni reser fler än två personer tillsammans bör ni sätta er på samma sida i bussen för att följas åt under hela resan. På så sätt upp­står inga orättvisor vid platsfördelningen utan alla får sitta i både främre och bakre delen av bussen samt på båda sidorna. Reser du ensam eller i udda antal kan du inte räkna med att få två säten till ditt förfogande utan kommer troligtvis sitta bredvid en annan resenär. Med hänvisning till detta kan inte platsreservationer göras, inte ens mot uppvisande av läkarintyg.
Vi gör detta för allas trivsel. Vid problem med åksjuka rekommenderar vi att man kontaktar apotek eller läkare för att få lämpligt läkemedel. Rotation tillämpas ej på direktbussresorna.

Rökfritt

Våra bussar är naturligtvis rökfria. Vi pausar dock ofta så att även rökare får en behaglig resa, se under rubriken raster.

Våra bussanslutningar

Anslutningsort/påstigningsplats

Från din hemort till Malmö tar du dig bekvämt och enkelt med vårt anslutningsnät som innefattar 120 orter. För att vara säker på att få plats rekommenderar vi dig att boka anslutningen samtidigt som du bokar din resa. Vid sista-minuten-bokning kan plats på anslutningsbuss ej garanteras.

KLICKA HÄR FÖR ATT SE VÅRT ANSLUTNINGSNÄT (pdf) >>

Anslutningsresan till Malmö

Anslutningsbussen till Malmö hämtar dig på bokad påstigningsplats. På väg till Malmö stannar bussen och hämtar fler resenärer, men det finns även tid för kortare pauser och lunchuppehåll (ej vid anslutning samma dag som avresa). Bussen kommer att vara skyltad för både Ölvemarks Holiday och Scandorama då vi genomför anslutningarna gemensamt.

Viktig information

Vi ber dig vara på plats 15 minuter före anslutningsbussens avgång från din påstigningsplats. Ibland måste vi med kort varsel ändra så att vissa anslutningslinjer helt eller delvis genomförs med andra bussar, tåg eller taxi. Vi meddelar anslutningsändringen så snart den är känd, vilket oftast inte är mer än någon dag innan anslutningen ska ske. Eventuella ändringar av hemanslutning får du besked om av din reseledare under hemresan.

Anslutning till Malmö samma dag som avresa

Detta är vårt snabba anslutningsalternativ. Då startar du från din anslutningsort under natten/tidigt samma morgon som resan avgår. Strax före kl. 08.00 är du på Öresundsterminalen. Här byter du och ditt bagage till den buss som ska ta dig ut i Europa.

Anslutning till Malmö dagen före din avresa

Med anslutning dagen före din avresa stiger du på anslutningsbussen på din anslutningsort dagen före avresa och är sedan i Malm&oMed anslutning dagen före din avresa stiger du på anslutningsbussen på din anslutningsort dagen före avresa och är sedan i Malmö framåt kvällen. Du kan då välja att antingen boka till en hotellövernattning genom oss eller ordna boende på egen hand. Om du bokat hotell genom oss blir du upphämtad vid ditt hotell på morgonen. Har du inte bokat hotell genom oss kan du ändå köpa till en busstransfer från Hotel Comfort på Carlsgatan 10 i Malmö med avgång kl. 07.20.

Anslutning från Malmö samma dag som din hemkomst

Efter Europaresan byter du till anslutningsbussen på Öresundsterminalen, beräknad avgångstid ca kl. 20.30. Eftersom anslutningsbussarna väntar in alla bussar från Europa på Öresundsterminalen innan anslutningsresorna börjar, kan väntetid förekomma. På Öresundsterminalen finns restaurang och toaletter.

Anslutning från Malmö dagen efter din hemkomst

Har du bokat hotellövernattning genom oss, hämtar vi dig på morgonen vid ditt hotell. I annat fall stiger du på anslutningsbussen vid Hotel Comfort på Carlsgatan 10 i Malmö kl. 08.10.

Hotellövernattning i Malmö inför och efter din Europaresa

Att boka anslutningsresa och övernattning i Malmö före och efter resan är det mest bekväma alternativet om du inte bor i södra Sverige. Övernattning inkl. frukost kostar 430 kr per person och natt i dubbelrum på våra Malmöhotell. Information om vilket hotell du ska bo på hittar du på din biljett. Observera att du inte själv kan välja övernattningshotell utan detta är beroende av vilken resa du bokat. Undantagsvis och med kort varsel kan andra likvärdiga hotell i Malmö med omnejd komma ifråga om beläggningen på hotellen är högre än normalt. Om du har bokat både anslutning och hotellövernattning blir du hämtad och lämnad vid hotellet. Avresa från hotellen på utresedagen i Malmö är ca kl. 07.10-07.30. Vänligen, se anslag i hotellets reception. Tiden är en cirkatid och väntetid kan förekomma.

Ändringar

Om du vill ändra eller avbeställa din anslutning senare än 10 dagar före avresan debiteras 100 kr per bokning i expeditionsavgift.

Barnrabatter

Barn under 16 år erhåller 50 % rabatt på anslutningspriserna.

Jourtelefon

Har anslutningsbussen inte kommit 15 minuter efter utsatt tid, ring vår jourtelefon 0708-89 82 90. Den är bemannad från kl. 17.30 dagen före avresa till måndag kl. 09.00.
På egen hand

Om du väljer att ta dig till Malmö på egen hand hjälper vi gärna till att boka övernattning i samband med ut- och hemresan. Övernattning inkl. frukost kostar 430 kr per person och natt i dubbelrum på våra Malmöhotell.

Avgångstid

Avgångstid är vanligtvis 08.10 från Öresundsterminalen. Om du tar dig till terminalen på egen hand skall du vara där senast 07.45. Avvikelser kan förekomma, vänligen se färdhandlingen.

Öresundsterminalen

Öresundsterminalen

Nu reser vi från Skandinaviens nya, toppmoderna bussterminal som erbjuder högsta komfort och bästa service för dig som bussresenär. Här finns bra parkeringsmöjligheter, Forex växlingskontor med bankomat samt många fräscha toaletter. Det finns även en ljus och trevlig restaurang som erbjuder Dagens rätt, à la carte och fika.

Vår målsättning är att du ska få ett angenämt uppehåll som blir till en positiv del av resan. Det ska vara ett nöje att vänta på bussen på Öresundsterminalen!

Informationssystem

Vårt moderna informationssystem hjälper dig att snabbt hitta rätt. Via in- och utvändiga bildskärmar lämnas tydlig information om bussars avgångar och ankomster samt om ev förändringar.

Parkeringen

På området finns 45 korttids- och 240 långtidsparkeringsplatser med övervakning dygnet runt.

Pris per dygn: 90 SEK

Öppettider:

Mån-Tis 09.00-17.30
Onsdag 06.30-17.30
Tors-Fre 06.30-21.30
Lördag 06.30-11.30
Söndag 06.30-22.30

Restaurangen

Restaurangen erbjuder Dagens rätt, à la carte samt ett sortiment av smörgåsar, fikabröd och enklare rätter. Öppettider: 06.30-22.00 (Dagens rätt 11.30-15.00). Fullständiga rättigheter finns.

 

Från Malmö: Från Inre ringvägen tag av vid avfart mot Staffanstorp (väg 11). Tag därefter av vid första avfarten mot Toftanäs. Sväng höger in på Toftanäsvägen och därefter direkt vänster in på Flansbjersvägen och du har Öresundsterminalen på din vänstra sida.

Från Lund: Följ E22 söderut. Tag av vid avfart mot Trelleborg (E6). Tag därefter första avfarten mot Malmö (väg 11). Tag därefter avfart 16 mot Toftanäs. Sväng höger in på Toftanäsvägen och därefter direkt vänster in på Flanbjersvägen och du har Öresundsterminalen på din vänstra sida.

Från Trelleborg: Följ E6 norrut. Tag av vid avfart nummer 16b mot Malmö (väg 11). Tag därefter första avfarten mot Toftanäs. Sväng höger in på Toftanäsvägen och därefter direkt vänster in på Flansbjersvägen och du har Öresundsterminalen på din vänstra sida.

Med stadsbuss: Linje 35 tar dig direkt till terminalen från Malmö Centralstation. Du kan även ta linje 6 till Toftanäs. Därifrån är det ca 800 meter till Öresundsterminalen.

GPS koordinater:
N55°36.4711E013°05.7791, ­Burlövs kommun.